No vēlmes risināt sociālas problēmas līdz sirdsdarbam
"Sākotnēji bija vēlme palīdzēt risināt sabiedrībā saasinātas problēmas, un tikai darbības procesā mēs sapratām, ka esam sociālais uzņēmums", tā par savu ceļa sākumu atminas Lāsma Cimermane un Zane Rautmane, sociālā uzņēmuma SIA "Mājas TUVU" dibinātājas.
Lāsmas un Zanes ceļš šajā nozarē sākās 2013. gadā, kad tika dibināta labdarības biedrība "Tuvu", un arī šobrīd caur sociālās uzņēmējdarbības modeli un izveidoto kultūrvietu "Branku Brančotava" tiek atbalstīti biedrības mērķi - palīdzēt grūtībās nonākušām Latvijas ģimenēm un darboties ar jauniešiem, organizējot nometnes un pasākumus.
"Mūsu mērķis ir dot jauniešiem iespēju lietderīgi pavadīt brīvo laiku veselīgā un pilnvērtīgā vidē, tādēļ organizējam gan jauniešu vakarus, gan dažādas aktivitātes, gan reizi gadā arī nometni, kas ir kā odziņa, ko visi ļoti gaida," stāsta Zane. "Jauniešu interesi iesaistīties nometnē apliecina fakts, ka biļetes tiek izķertas divu dienu laikā," smejoties piebilst Lāsma, salīdzinot lielo nometnes pieprasījumu ar Jauno Rīgas teātri, kur biļetes pazūd acumirklī. Īpaši priecīgas uzņēmējas ir par to, ka, lai gan nometne ir domāta pusaudžiem līdz 18 gadu vecumam, tie jaunieši, kuri reiz ir bijuši nometnē kā dalībnieki, pēc tam jau izrāda interesi iesaistīties kā aktivitāšu vadītāji.
"Tuvu" labdarības veikali, noliktavas darbi, ziedojumu šķirošanas process, ikvasaras remotprojekti, trīs dienu laikā atjaunojot mājvietu kādai grūtībās nonākušai ģimenei, palīdzība "Branku Brančotavā", kuģītis, kurš nav kuģītis parastais – darbu vienmēr esot ļoti daudz, un palīdzīgās rokas ir noderīgas. "Viens no virzieniem, kas tiek īstenots, ir sadarbība ar Valsts probācijas dienestu," teic Zane, stāstot, kādas pozitīvas pārmaiņas ir iespējams novērot cilvēkos, kas sabiedriskā darba stundas pavada, palīdzot meitenēm ikdienas darbos.
Lāsma pieeju uzņēmējdarbībai raksturo kā "intuitīvo vadības stilu" jeb ļaušanos procesam: "Nav tā, ka uzņēmējdarbība ir vienas vienīgas uzvaras, tādēļ ir jāprot "palaist" to, kas nenes rezultātu. Piemēram, sapratām, ka labdarības veikala atvēršana Tukumā nepiepildīja gaidītās cerības, tādēļ pēc gada darbības vērām to ciet, savu enerģiju veltot citiem projektiem, kas sniedz lielāku pievienoto vērtību sabiedrībai."
Uzņēmējas ir novērojušas, ka cilvēki izvēlas svētkus tieši Brankās, jo viņi jūtas kā daļa no labdarības projekta, un tam ir emocionālā pievienotā vērtība. Tomēr sociālo uzņēmumu panākumi tiek sasniegti ar nosacījumu, ka uzņēmumi piedāvā augstvērtīgu un kvalitatīvu preci vai pakalpojumu, nevis tikai tāpēc, ka kādam būtu žēl.
"Tas ir milzīgs gandarījums, ka varam piedāvāt cilvēkiem pašu labāko, piemēram, "Branku Brančotavā" ir uzstājušies sabiedrībā zināmi mūziķi kā Carnival Youth, Intars Busulis, Shipsea, MESA, Tautumeitas, Mazais Princis, Aija Andrejeva, The Sound Poets, Very Cool People, Chris Noah, Kaspars Zemītis, Rēzija Kalniņa un daudzi citi," stāsta Zane.
Jautātas par to, kādu iedrošinājumu būtu novēlējušas sev, ja darbības sākumā zinātu, kur atradīsies pēc pāris gadiem, uzņēmējas saka, ka viss ir pārejošs – nav tikai zemie vai tikai augstie punkti. Un tur slēpjas procesa maģija soli pa solim virzīties uz priekšu. "Labi, ka atmiņas tiek piefiksētas fotogrāfijās, citādi pilnīgi neticami šķiet, cik daudz mēs esam attīstījušās darot, " komentē Lāsma.
Uzņēmējas tic, ka veicinot sabiedrības izpratni par sociālo uzņēmējdarbību, cilvēki vairāk piedomās pie tā, kādu pakalpojumu vai preci izvēlēties. Tādejādi tā nav tikai vienkārša kāda biznesa atbalstīšana, bet pienesums pārmaiņām, risinot sabiedrībā saasinātas problēmas.
Raksts tapis ar Eiropas Sociālā fonda Plus projekta "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" finansiālo atbalstu.